رژیم های سخت احتمال مبتلاشدن به كرونا را بیشتر می كند

رژیم های سخت احتمال مبتلاشدن به كرونا را بیشتر می كند لرستان یك متخصص تغذیه اظهار داشت: رژیم های سخت و كاهش وزن امكان مبتلاشدن به ویروس كرونا و سایر ویروس های عفونی را بیشتر می كند.


لیلا مرادی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: مراقبت های تغذیه ای برای کاهش احتمال مبتلاشدن به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان مبتلاشدن به این ویروس و دوران نقاهت لازم است.
وی اظهار داشت: مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده های آن، سبزی ها، میوه ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آنها در این دوران اهمیت ویژه ای دارد.
مرادی اضافه کرد: مهمترین و کلیدی ترین سفارش برای پیش گیری از مبتلاشدن به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بدین سبب در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" بهره برد.
این متخصص تغذیه افزود: این منابع غذایی شامل انواع میوه ها و سبزی ها همچون سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه ها و سبزی ها می شود.
وی همه را به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و سوسیس و کالباس ها سفارش کرد و اضافه کرد: می توان در طول روز با بهره گیری از منابع غذایی دارای ویتامین D نسبت به تقویت سیستم ایمنی اقدام نمود.
مرادی گنجاندن منابع غذایی حاوی آهن و روی همچون گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ و انواع سبزی ها، حبوبات و میوه های تازه و خشک شده و غلات در برنامه غذایی روزانه را در افزایش ایمنی بدن مؤثر دانست و اضافه کرد: نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می نماید بدین سبب نوشیدن شش تا هشت لیوان آب شرب سالم و سایر مایعات به صورت روزانه سفارش می شود.
این متخصص تغذیه افزود: افراد دارای بیماری های تنفسی مصرف روزانه کربوهیدرات ها شامل برنج، انواع نان سبوس دار، ماکارونی، سبزی و میوه ها را بمنظور تامین انرژی و بعضی از مواد مغذی مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: مصرف روزانه سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد و کلزا برای تامین بعضی از اسیدهای چرب و ویتامین های محلول در چربی لازم است اما خوردن غذاهایی پرچرب و شور سبب تحریک سیستم ایمنی بدن، تورم و التهاب در قسمت های مختلف بدن همچون مجرای تنفسی می شود.
مرادی اظهار نمود: میزان نیاز فرد بیمار به پروتئین بیشتر است بدین سبب تامین پروتئین روزانه با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، در عین حال مصرف انواع لبنیات پاستوریزه پنیر، شیر، ماست، کشک، دوغ و تخم مرغ سفارش می شود.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: شیر و دوغ از بهترین نوشیدنی ها هستند و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می کند.
وی با اعلان اینکه رژیم های سخت و کاهش وزن امکان مبتلاشدن به ویروس کرونا و سایر ویروس های عفونی را بیشتر می کند، اظهار داشت: در این شرایط احتمال شیوع ویروس کرونا زیاد است بدین سبب باید از گرفتن رژیم های سخت و خودسرانه برای کاهش وزن پرهیز کرد.
مرادی افزود: هر چند سفارش به افراد گرفتار چاقی و اضافه وزن کوشش برای رسیدن به وزن مطلوب است اما وضعیت کنونی شرایط مناسبی برای تداوم غذایی نیست.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: اگر افراد از رژیم غذایی خاصی با هدف پیش گیری از مبتلاشدن به یک بیماری یا تخفیف عوارض آن نظیر دیابت تبعیت می کنند باید این رژیم غذایی را ادامه دهند.
وی عنوان کرد: رژیم های کاهش وزن شدید سبب کمبود ریزمغذی هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین ها در بدن شده در حالی که بعضی از این آنها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
مرادی افزود: بی شک قدرت بدنی کسانی که برای کاهش وزن مبادرت به گرفتن رژیم یا از روش ها و رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری پیروی می کنند تحلیل می رود و گرفتار ضعف و بی حالی می شوند.
وی بیان کرد: انرژی افراد دارای توان بالا هنگام گرفتن رژیم غذایی کمتر تحلیل می رود اما پیروی از رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری میزان مصرف انرژی را بیشتر می کند و سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری و ویروس لطمه پذیرتر می شود.
مرادی تاکید کرد: خیلی از رژیم های غذایی دشوار و دارای محدودیت های بالایی برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند و حتی خیلی از آنها نظیر یک یا دو ماده غذایی همچون رژیم پرتقال و شیر، تخم مرغ و آناناس به مدت یک هفته، جنبه علمی هم ندارد.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: این قبیل رژیم های غیراصولی غذایی به سبب کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند و این وضعیت سبب می شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود؛ همین طور علایم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و در دیگر افراد خفیف تر بروز و ظهور می کند.
وی اظهار داشت: در دوره مبتلاشدن به بیماری اشتهای فرد کاهش پیدا می کند و به سبب دریافت کم مواد مغذی احتمال بروز سوءتغذیه پروتئین، انرژی و یا کمبود ریز مغذی ها افزایش می یابد.
مرادی تاکید کرد: لازم است همه بهبودیافتگان از کرونا خصوصاً افراد لطمه پذیر همچون کودکان، مادران حامله و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت و فشارخون بالا تحت مراقبت ویژه تغذیه ای قرار گیرند.
این متخصص تغذیه افزود: بررسی ها نشان میدهد که در دوران نقاهت اشتهای فرد افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت ها، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.
وی افزود: ویتامین های مورد نیاز بدن در طول بیماری به سبب افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تامین و جذب نشده است.
مرادی بیان کرد: رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبودی سفارش می شود.
این متخصص تغذیه افزود: دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف، منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریع سلامتی می شود؛ همین طور ادامه مصرف مکمل های تغذیه ای مطابق با دستورالعمل های ابلاغی در کودکان زیر دو سال، مادران حامله و شیرده، نوجوانان و سالمندان سفارش می شود.



1399/08/12
14:49:28
5.0 / 5
803
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است