مبتلایان به كبد چرب، سیگار را ترك كنند

مبتلایان به كبد چرب، سیگار را ترك كنند به گزارش مستر لمون یك فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد با اشاره به اینكه بیماران مبتلا به كبد چرب به جهت اینكه در آینده گرفتار بیماری قلبی و عروقی و سكته های مغزی و قلبی نشوند، باید از همین حالا اقدام نموده و سیگار خویش را خاموش كنند، اظهار داشت: چونكه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر كبد و قلب و عروق، افراد را در معرض مبتلا شدن به انواع سرطان ها قرار می دهد.



دكتر سیدموید علویان در گفتگو با ایسنا، به علایم و نشانه های بیماری كبد چرب اشاره نمود و اظهار داشت: اولا باید توجه كرد كه در اغلب موارد در بیماری كبد چرب علامت خاصی وجود ندارد و این بیماری به دنبال انجام آزمایش های دوره ای و اختلال در آنزیم های كبد مشخص می شود و یا اینكه در زمان انجام سونوگرافی شكم برای علل دیگر، وجود كبد چرب تشخیص داده می شود. البته اختلالات آنزیمی در كبد چرب معمولا خفیف بوده و در اغلب موارد باعث افزایش مختصر در آنزیم های كبدی می شود. همینطور گاهی بیماری با سنگ صفراوی همراه می باشد.

وی اضافه كرد: البته در بعضی موارد علائمی نظیر خستگی و احساس ناراحتی و درد مختصر در قسمت فوقانی و راست شكم (محل كبد) دیده می شود. در مواد شدید علائمی مثل درد شكم، تهوع، استفراغ، بزرگی كبد و زردی هم در فرد به وجود می آید. در اغلب بیماران، چاقی و عوارض آن هم دیده می شود. در صورت پیشرفت بیماری به سمت سیروز كبدی، بزرگی طحال، تجمع آب در شكم و اندام ها و تغییرات پوست هم در فرد بروز پیدا می كند.

علویان با اشاره به اینكه بیماری های قلبی – عروقی یكی از علل مهم مرگ ومیر در بزرگسالان به حساب می آید، اضافه كرد: باید بدانیم عواملی كه باعث چنین بیماری هایی می شوند از دوران نوجوانی اثرات مخرب خویش را آغاز می كنند و به مرور زمان و در بزرگسالی فرد را گرفتار سكته های قلبی و مغزی خواهند كرد. در صورت توجه به این علل در سنین پایین تر، می توان آنها را برطرف كرده و خویش را از مبتلا شدن به بیماری قلبی حفظ كرد.

وی همینطور اظهار داشت: باید توجه كرد كه بیماری زمینه ای كه سبب صدمه عروق كرونر و در نتیجه سكته قلبی می شود، تصلب شرایین یا آتروسكلروز نام دارد. در این بیماری چربی و كلسترول به مرور زمان در دیواره داخلی سرخرگ ها رسوب می كند و این رسوب سبب می شود تا جریان خون در آنها دشوار شود. این رسوب ها زمینه ساز تشكیل لخته خونی می شوند. باید توجه كرد عواملی كه سبب بیماری آتروسكلروز می شوند، همان استعمال دخانیات، چاقی، بی تحركی، رژیم غذایی ناسالم، فشار خون بالا، چربی های خون بالا، دیابت قندی و عوامل ژنتیكی هستند و همه اینها با علل بروز كبد چرب مشابهت كلی دارند.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد با اشاره به اینكه همه افراد با كبد چرب باید از نظر قلبی – عروقی بوسیله الكتروكاردیوگرام یا نوار قلب، تست ورزش، اكوكاردیوگرافی قلب و... توسط متخصص قلب یا داخلی مورد بررسی قرار گیرند، اظهار داشت: بیماران با كبد چرب بدانند به جهت اینكه در آینده گرفتار بیماری قلبی و عروقی و سكته های مغزی و قلبی نشوند، باید همین امروز اقدام نمایند و سیگار خویش را هر چه زودتر خاموش كنند؛ چونكه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر كبد و قلب و عروق، افراد را در معرض مبتلا شدن به انواع سرطان ها هم قرار می دهد. ازاین رو افراد باید بدانند كه اگر سیگار را ترك كنند، آینده خویش را بیمه كرده اید.

علویان همینطور اظهار نمود: فشار خون بالا، چربی خون بالا، قند خون بالا و اسید اوریك بالا در افراد مبتلا به كبد چرب شایع تر است.




1398/05/30
15:49:45
5.0 / 5
4773
تگهای خبر: بیماری , بیمه , پوست , چاقی
مطلب مسترلمون را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است