سخنگوی وزارت بهداشت تشریح كرد، ۲،

بیماری SMA و ماجرای نشر اظهارات چند ماه گذشته وزیر بهداشت

بیماری SMA و ماجرای نشر اظهارات چند ماه گذشته وزیر بهداشت مستر لمون: سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات این وزارتخانه برای بیماران اس ای ام و داروی مورد نیاز آنها توضیحاتی عرضه كرد و در واكنش به حواشی بوجود آمده پیرامون این بیماری و نشر صحبت های چند ماه گذشته وزیر بهداشت، اظهار داشت: باید بگویم كه این كارها دكتر هاشمی و تیم شان را خسته نمی كند، ما می دانیم این حواشی از كجا نشات می گیرد، عده ای مقبولیت نظام و انسجام ملی را هدف قرار داده اند.



به گزارش مستر لمون به نقل از ایسنا، دكتر ایرج حریرچی در بخش دیگری از نشست خبری امروزش در پاسخ به سوالی درباره حواشی بوجود آمده درباره كودكان مبتلا به اس ام ای و نشر صحبت های چند ماه گذشته وزیر بهداشت، اظهار نمود: در بیماری اس ام ای یك پروتئین در بدن ساخته نمی گردد. این بیماری چهار نوع است، نوع صفر آن در دوران جنینی منجر به مرگ می شود، نوع یك آن از یكی - دو ماهگی تشخیص داده شده و به علت بروز مشكلات حركتی – تنفسی معمولا كودك بین یك تا دو سالگی فوت می كند. تیپ دو این بیماری مشكلات شدید اسكلتی عضلانی بوجود آورده و مبتلایان به این نوع، یك تا دو دهه عمر می كنند. تیپ سوم آن كه نادرترین نوع این بیماری است فرد را دچار اختلال در راه رفتن می كند.
اثربخشی داروی SMA ثابت نشده
حال برای این بیماری یك داروی جدیدی به اسم اسپینرازا معرفی شده كه یك دوز درمانی آن ۷۵۰ هزار دلار است كه با دلار آزاد حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان می گردد. در عین حال باید توجه كرد اولا هنوز هزینه اثربخشی این دارو ثابت نشده و قیمت بالایی هم دارد؛ به همین علت در آمریكا و خیلی از كشورهای اروپایی تحت پوشش بیمه نیست، اما در كشور ما طوری القا شده كه انگار این یك داروی ۱۰۰ درصد موثر است كه در ایران تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

وی با بیان این كه اثربخشی طولانی مدت این دارو هم ثابت نشده است، اضافه كرد: این دارو صرفا تثبیت كننده شرایط موجود است و گاها می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری كند. باید توجه كرد كه از هر ۲۰ نفر یك نفر ناقل سالم این بیماری است؛ یعنی ژن آن را دارد، اما به بیماری مبتلا نمی گردد. حال اگر دو ناقل سالم با هم ازدواج كنند، امكان دارد تعدادی از كودكان شان به این بیماری مبتلا شوند. در عین حال دنیا به این نتیجه رسیده كه هزینه در این حوزه را صرف غربالگری كند كه جنینی به این بیماری مبتلا نشود. ما هم برای این مورد كمیته ای بوجود آورده ایم تا بررسی نماییم كه آیا تولید داخل این دارو مقرون به صرفه خواهد بود؟

حریرچی همینطور اظهار نمود: شركت های دارویی تولیدكننده برای ماركتینگ خود گاهی دارو را روی افرادی به صورت مجانی آزمایش می كنند و یا این كه چند ماه دارو را به صورت مجانی به بیماران می دهند، اگر قرار باشد ما از دارویی استفاده نماییم حتما آن دارو باید تاییدیه های بین المللی را داشته و از مسیرهای قانونی قابل دسترس باشد.

وی با بیان این كه در كنار مباحث علمی و اقدامات خیرخواهانه در این زمینه شاهد فضاسازی هایی با قصد تخریب هم هستیم، افزود: بعنوان مثال وزیر بهداشت در اهواز سفر موفقی داشته، اما عده ای صحبت های وزیر بهداشت را كه در اردیبهشت ماه در برنامه ای زنده پخش شده دوباره در مهرماه تبدیل به حاشیه می كنند و همه هم فكر می كنند كه مبحث این است كه وزیر در واكنش به تجمع خانواده های این بیماران این حرف را زده است. می آیند یك قسمت از صحبت های وزیر را تقطیع كرده و آن را منتشر می كنند وقتی نظرات را هم پیگیری می نماییم، می بینیم كه از كشورهای دیگر می آیند. حال در كشور خودمان هم برخی خبرگزاری هایی كه از بیت المال استفاده می نمایند همسو با آنها نظر می دهند و برخی گروه های سیاسی هم به میدان می آیند، انگار كه یك اتحاد بین آنها وجود دارد. ما به دنبال حل مشكلات خانواده های این بیماران هستیم، اما جوسازی رسانه ای مبحث دیگری است.
می دانیم منشاء حواشی كجاست
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح كرد: وزیر بهداشت در خوزستان به سر می برد و در شهر اهوازی كه پس از انقلاب حتی یك بیمارستان دولتی در آن افتتاح نشده، دو بیمارستان دولتی ۲۳۰ و ۲۲۰ تختخوابی برای حوزه كودكان و سوختگی افتتاح كرده و از ساعت شش بامداد تا دو نصف شب در بازدید بوده، اما همه اقداماتش تحت الشعاع این فضاسازی قرار می گیرد. می بینیم كه در فضای مجازی به صورت كاملا هدف دار یا خبر بجستان را منتشر می كنند و یا این حاشیه ها را درست می كنند. باید بگویم كه این كارها دكتر هاشمی و تیم شان را خسته نمی كند، ما می دانیم این حواشی از كجا نشات می گیرد، عده ای مقبولیت نظام و انسجام ملی را هدف قرار داده اند.

وی افزود: در ایام اخیر كه حمله تروریستی اهواز اتفاق افتاد، دو ساعت پس از حمله معاون وزارت بهداشت و یك روز بعد خود وزیر بهداشت در آنجا حاضر می شوند. من در سفرم به این منطقه اكثرا به مناطق عرب نشین رفتم و از احترام و عشق مردم شگفت زده شدم، اما در همین سفر می بینیم كه عده ای مصاحبه می كنند و می گویند بیماری شیستوزومیازیس كه ۲۰ سال است در خوزستان دیده نشده، شایع شده و منجر به بروز سرطان مثانه در خوزستان شده است. یا این كه مصاحبه می كنند و می گویند مشكل شیرابه زباله ها در گیلان و مازندران سبب شیوع سرطان شده است. باید اظهار داشت كه مشكل زباله ها در شمال كشور وجود دارد، اما چرا چنین مطالب خلافی را به آن نسبت می دهیم. طبق آمار در سال ۱۳۹۳ به صورت متوسط میزان بروز سرطان در كشور ۱۵۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این آمار در مازندران۱۴۱ و در گیلان ۱۱۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. نباید با اخبار خلاف واقع مردم را به اضطراب بیندازیم. آنچه مسلم است این است كه انسجام ملی ما را هدف قرار داده اند.
كانال های خارجی برای سلامت ایرانیان، هشتك می زنندسخنگوی وزارت بهداشت افزود: اگر وزیری به شهرهای مختلف می رود و همه قومیت ها و مذاهب برایشان احترام قائل می شوند، بالاخره برای نظام محبوبیت بوجود می آورد و دشمنان می فهمند كه باید این فرد را تخریب كنند. ازاین رو برحسب اتفاق نیست كه كانال های خارجی درباره مسائل حوزه سلامت هشتك می زنند و نظر می دهند. به هرحال از دشمن انتظار دشمنی می رود، اما در داخل كشور انتظار چنین اقداماتی را نداریم و تاكید می كنم كه این حركات ایضایی مشكلی در اقدامات مان تولید نخواهد كرد و طرح تحول ادامه پیدا می كند. ما باید دست به دست هم دهیم؛ همان كاری كه مردم اهواز در تشییع شهدا انجام دادند و برای انسجام ملی كنار هم ایستادند. به هر حال در همه سیستم ها و اقدامات اشكال تولید می شود، اما آن را به شخص وزیر نسبت نمی دهند، بلكه از وزارتخانه پاسخ می خواهند، اما هم اكنون اشكالات نظام سلامت جهان را به طرح تحول و شخص وزیر بهداشت نسبت دهند.
تولدهای لاكچری تقویمی
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سزارین های لاكچری اظهار داشت: باید توجه كرد كه معمولا افرادی كه به صورت سزارین زایمان می كنند، نوزادشان دو هفته زودتر از زایمان طبیعی به دنیا می آید، این در شرایطی است كه بیشترین رشد سلسله اعصاب و مغز جنین در هفته های آخر جنینی رخ می دهد و در كودكانی كه سزارین می شوند این دو هفته از دست می رود. بنابراین می بینیم كه در بعضی كودكان سزارینی نارسایی های تنفسی وجود دارد.

وی با بیان این كه تولد پدیده ای است كه می تواند در هر ساعتی رخ دهد، اظهار داشت: طبق آمارها اكثریت سزارین ها در كشور در ساعت ۹ بامداد تا دو پس از ظهر اتفاق می افتد. حال در تاریخ های خاص یا تاریخ های مناسبتی معمولا تعداد سزارین ها در بعضی بیمارستان های خصوصی به صورت مفهوم داری افزایش می یابد، البته در اكثریت بیمارستان های خصوصی و همه بیمارستان های دولتی چنین چیزی وجود ندارد.
تخلف در ۲ بیمارستان
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بر اساس گزارش ها دو بیمارستانی كه بدترین آمار را در زمینه افزایش سزارین در تاریخ های خاص داشته اند یك بیمارستان در شهرستان بوده كه در تاریخ ۹۶.۵.۶، ۱۰ سزارین داشته، اما در تاریخ ۹۶.۶.۶، ۱۰۴ سزارین داشته است. همینطور بیمارستان خصوصی دیگری در تهران در تاریخ ۹۶.۵.۶، ۱۱ سزارین داشته، اما در تاریخ ۹۶.۶.۶، ۲۳۱ سزارین انجام داده است. ما آمار چنین بیمارستان هایی را داریم و بیمارستان هایی كه آمارشان اینگونه در تاریخ های خاص شدت یافته در ارزشیابی و اعتبارسنجی شان تاثیر خواهد گذاشت.

حریرچی با بیان این كه مطلوب جهانی انجام زایمان به صورت سزارین ۱۰ الی ۱۵ درصد است، اظهار داشت: این در شرایطی است كه در كشور ما با همه اقداماتی كه انجام شده، ۴۹.۲ درصد از زایمان ها به صورت سزارین انجام می شوند. هم اكنون در دنیای توسعه یافته شاهد ترویج زایمان طبیعی در منزل هستیم. تاكید می كنم كه جلو یا عقب انداختن زایمان برای انجام زایمان سزارین در تاریخی خاص می تواند منجر به نارسایی تنفسی و تاثیر منفی در رشد مغزی جنین شود و در عین حال برای مادر هم عوارض جراحی و بیهوشی به دنبال دارد.
چرایی عدم پذیرش در رشته طب سالمندی
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف رشته طب سالمندی از دانشگاه های علوم پزشكی افزود: رشته طب سالمندی در كل دنیا و در ایران رشته ای نوپاست كه هر ساله در كشور ما دو یا چهار نفر پذیرش داشت. در عین حال از آنجایی كه قرار بود امسال در برنامه آموزشی این رشته تجدیدنظر شود، قرار شد از سال بعد پذیرش داشته باشیم، ازاین رو این رشته حذف نشده است.
به گزارش مستر لمون به نقل از ایسنا، حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره كمبود یا نبود تجهیزات مصرفی پزشكی مانند استنت های قلبی در بعضی بیمارستان ها، اظهار داشت: بیش از ۵۰ بیمارستان طرح ۲۴۷ را اجرا می كنند و اگر بیماری به آنژیوگرافی و استنت گذاری به صورت اورژانس نیاز داشت او را به بیمارستان های ۲۴۷ منتقل می كنند، اما گاهی وضعیت بیمار اورژانسی نیست و می توان كمی صبر كرد. باید توجه كرد در كشورهای اروپایی وقتی فردی برپایه نظام ارجاع باید به متخصص رجوع كند، سه الی چهار هفته طول می كشد تا به او نوبت دهند، اما ما در نظام سلامت پول مان ایرانی است، اما انتظارات مان لوگزامبورگی است. البته متاسفانه برخی شركت ها مشكلاتی را برای تامین استنت ها تولید كردند كه در حد دو - سه روز بود و حل شد.
آب تهران سالم استوی در پاسخ به سوالی درباره سلامت آب تهران، اظهار نمود: هرازگاهی چیزهایی در فضای مجازی منتشر می گردد كه خلاف واقعیت است. بعنوان مثال كلیپی انتشار یافته كه یك فرد یك لیوان آب را الكترولیزه می كند و بعد می گوید ببینید كه این آب آشامیدنی تبدیل به لجن شد. باید توجه كرد كه به هر حال آب املاح دارد و وقتی آن را الكترولیزه می كنید با ین های معدنی آب واكنش نشان داده و رنگ های جدیدی مانند رنگ سبز و لجنی بروز می دهد. بعد هم می بینیم كه مردم هجوم می آورند تا آب تصفیه كن بخرند و برخی هم سر به تاسف تكان می دهند. اما من می گویم بروید از بهترین چشمه آب بیاورید و آن را الكترولیزه كنید؛ می بینید كه رنگش تغییر می كند. مردم مطمئن باشند كه سلامت آب را كنترل می نماییم و بدانند كه خصوصا آب تهران جزو سالم ترین آبهاست.
روند افزایشی "سالمندی" در كشورسخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش سالمندان در كشور اظهار داشت: برپایه سرشماری سال ۱۳۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند در كشور وجود دارد. پیش بینی ما این است كه تعداد سالمندان مان تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰ درصد برسند و تا سال ۲۰۵۰ همین روند افزایشی ادامه یابد.
حریرچی با بیان این كه ما سه نوع سالمندی شامل سالمندی طبیعی، سالمندی همراه با بیماری و سالمندی همراه با سلامتی داریم، افزود: ما می خواهیم سالمندی همراه با سلامتی را در مردم تولید نماییم. در آینده تعداد خالص جمعیت سالمندمان افزایش می یابد، اما با كمك سیاست های جمعیتی می توانیم جلوی افزایش درصد سالمندی را بگیریم. باید توجه كرد كه افزایش سن جمعیت و افزایش تعداد سالمندان هزینه های بهداشتی – درمانی را بالا می برد. برپایه آمارهای انتشار یافته كل بار رجوع سرپایی در همه سطوح در جمعیت زیر ۶۵ سال ۳.۸۴ بار در سال است اما این میزان در جمعیت بالای ۶۵ سال ۸.۲۱ بار در سال است؛ یعنی بیش از دو برابر. همینطور میزان رجوع به متخصص در سنین زیر ۶۵ سال ۱.۶۶ بار و در سنین بالای ۶۵ سال ۴.۷۳ بار در سال است. در عین حال میزان بستری افراد بالای ۶۵ سال سه برابر افراد زیر ۶۵ سال است.
وی افزود: همینطور متوسط سرانه پرداخت از جیب در سنین بالای ۶۵ سال ۷۲۸ هزار تومان و در سنین زیر۶۵ سال۴۰۳ هزار تومان بوده است. در سهم هزینه های سلامت خانوار هم خانوارهایی كه دارای افراد زیر ۶۵ سال هستند ۴.۶۹ درصد از درآمدشان را صرف سلامت می كنند و خانواده هایی كه دارای افراد بالای ۶۵ سال هستند ۷.۱۸ درصد از درآمدشان را صرف سلامت می كنند. ازاین رو باید برای همه این مسائل برنامه ریزی نماییم تا افراد سالمند زندگی سالمی داشته باشند.
كنترل كمبودهای داروییمردم نگران نباشندحریرچی در پاسخ به سوالی درباره كمبودهای دارویی هم اظهار نمود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده روند كمبود دارو كنترل شده و حتی درجاتی كاهش هم داشته است. امیدوارم كمبودهای خاصی هم كه تولید می گردد سریعا مرتفع شوند.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره كیفیت داروهای تولید داخل نسبت به مشابه خارجی شان اظهار داشت: دارو در آزمایشگاه و با تحقیق علمی كیفیتش ثابت می گردد. این كه برخی مردم و پزشكان به سمت محصولات خارجی تمایل دارند، یك مشكل فرهنگی است. از طرفی شركت های واردكننده هم بیكار نمی نشینند بلكه با ترفندهای مختلف تلاش می كنند بازاریابی كنند. بعنوان مثال به اسم بیمار با برخی خبرگزاری ها و خبرنگاران تماس می گیرند و از كیفیت نداشتن تولیدات داخل می گویند. اما باید توجه كرد كه دارویی كه در كشور تولید می گردد و از وزارت بهداشت مجوز می گیرد، به اندازه داروی خارجی موثر است. طبق قانون وقتی دارو به صورت ژنریك تولید می گردد باید آن را در كشور مصرف نماییم. همینطور طبق قانون تجویز دارویی كه در فهرست دارویی كشور قرار ندارد، خلاف است. ازاین رو از رسانه ها هم می خواهم كه به ما كمك كنند و تحت تاثیر فضاسازی ها قرار نگیرند.
وی اظهار داشت: به مردم اطمینان می دهم كه هم صنعت دارو و هم داروخانه ها علی رغم افزایش شدید قیمت ها كمك كردند كه افزایش تعرفه و افزایش قیمت دارو نداشته باشیم. البته برخی هم مردم را نگران كردند، اما به مردم اطمینان می دهم كه شاید نوساناتی در بعضی داروهای خاص داشته باشیم، اما با عنایت به ذخائر خوبی كه داریم و با كمك دولت، مردم نگران نباشند، چون كه داروهایشان به صورت كامل و سریع تامین می گردد.
علت تاخیر در پرداخت مطالبات پزشكان و پرسنل بیمارستان هاحریرچی در پاسخ به سوالی درباره تاخیر پرداخت كارانه پزشكان و پرسنل بیمارستانی اظهار داشت: از جامعه پزشكی بابت این تاخیر عذرخواهی می نماییم. اما متوسط كشوری تاخیرهای ما در پرداخت كارانه نسبت به ۲۰ سال قبل در حد متوسط و حدود ۹ ماه است. این كه بخواهیم این تاخیرها را به طرح تحول و یا شخص وزیر بهداشت نسبت دهیم، درست نیست.
وی درباره انجام برخی عمل های جراحی در مراكز جراحی محدود، اظهار نمود: گاهی در مراكز جراحی محدود برخی عمل های جراحی انجام می گردد كه واقعا خطرناك می باشد و در این زمینه تخلفاتی انجام می گردد. برهمین اساس طی هفته گذشته یك مركز جراحی محدود را در شرق تهران پلمب كردیم. ازاین رو اگر تخلف ببینیم، مجبور هستیم با اشد مجازات برخورد نماییم.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره انتقال دانشجویانی كه فرزند اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشكی هستند، اظهار نمود: این مورد بیش از ۳۰ سال است كه در كشور اجرا می گردد. سهمیه ای كه به اعضای هیات علمی تعلق می گیرد به دو شكل است؛ اول این كه اگر فرزندشان در رشته ای قبول شود می تواند به دانشگاه محل پدر یا مادر منتقل شود. نوع دوم به این صورت است كه اگر دانشجویی در مقطع خودش به نمره حدنصاب رسید، می تواند تغییر رشته دهد. باید توجه كرد كه گستره استفاده از این سهمیه وسیع نیست و مازاد سهمیه دانشگاه هاست.



1397/07/09
22:25:28
5.0 / 5
4795
تگهای خبر: آموزش , بیماری , بیمه , پزشك
مطلب مسترلمون را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است