41 میلیارد تومان تبلیغات، 8600 میلیارد تومان درآمد:

معادله موفق بانکداری نوین و تبلیغات هوشمند

معادله موفق بانکداری نوین و تبلیغات هوشمند مستر لمون: بر اساس گزارش رسمی بانک، درآمد عملیاتی اقتصادنوین در نیمه اول سال جاری حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و درآمدهای کارمزدی هم رشدی ۶۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه های تبلیغات و بازاریابی در هیچ صنعت جدی و رقابت محوری، امر غیرعادی نیست. بازاریابی یکی از پایه های خلق ارزش در بنگاه های اقتصادی می باشد و این قاعده درباره ی بانکها نیز مصداق دارد. بانکداری، منفک از اقتصاد و رقابت نیست و همانند دیگر کسب و کارها، برای توسعه خدمات، افزایش سهم بازار و تعامل با نسل جدید مشتریان، به ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی متکی است.
به همین دلیل، پژوهش های معتبر جهانی به روشنی تأیید می کنند که هزینه کرد در این عرصه، اثر مستقیم و معناداری بر سودآوری بانکها دارد. از سویی حد پایین بودجه سال قبل بانک اقتصادنوین به علت نوع نگاه خاص آن دوره و مدل رفتاری، انتخابی بوده که در آن ارتباط بانک با مشتریان حقیقی خیلی اندک بوده و فقط فعالیت شرکتی داشته است و به صورتی خواهان سهم صدا و تصویری از جامعه برای برند نبوده است.
پس نگاه به حد سال قبل هم در تعریف افزایش در مقایسه با برندهای هم اندازه یک ضرورت است.
یکی از مطالعات مهم در زمینه هزینه تبلیغات، مقاله ای است که نوامبر ۲۰۲۴ در نشریه معتبر International Journal of Bank Marketing انتشار یافته است. این مطالعه با بررسی ۷۵۷ بانک تجاری نتیجه گرفته که هزینه های بازاریابی و تبلیغات نه تنها بر سودآوری بانکها اثر مثبت دارد، بلکه افزایش حجم تسهیلات، رشد درآمدهای کارمزدی و بهبود درآمدهای مشاع و غیرمشاع نیز بطور جدی تحت تأثیر همین هزینه ها قرار می گیرد. نکته قابل توجه آنست که این مطالعه علمی، برمبنای داوری های مستقل انتشار یافته و قسمتی از ادبیات رسمی صنعت بانکداری در جهان است.
مسئله اصلی «اندازه هزینه» نیست؛ «بازدهی» آن است
حتی اگر رشد هزینه تبلیغات بانک اقتصادنوین را بعنوان واقعیت بپذیریم، پرسش صحیح این نیست که چرا یک بانک خصوصی برای تبلیغات هزینه کرده، بلکه باید پرسید این هزینه چه نتیجه ای در عملکرد مالی بانک داشته است. بررسی بی طرفانه صورت های مالی نشان داده است که افزایش ۴۱ میلیارد تومانی هزینه تبلیغات، نه تنها باری بر دوش بانک نبوده، بلکه زمینه جهش قابل توجهی در درآمدها را فراهم آورده است.
طبق گزارش رسمی بانک، درآمد عملیاتی اقتصادنوین در نیمه نخست امسال حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و درآمدهای کارمزدی نیز رشدی ۶۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است. به بیان دیگر، هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومان در تبلیغات و بازاریابی، به خلق ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد منجر شده است؛ یعنی بازدهی ای کم نظیر که در فضای رقابتی بانکداری ایران نمونه مشابه چندانی ندارد.
مقایسه با معیارهای جهانی بازاریابی بانکی
برای آنکه این اعداد دقیق تر تحلیل شوند، میتوان آنها را با شاخصهای بین المللی مقایسه کرد. برمبنای داده های تحلیلی مجله The Financial Brand، در سطح جهانی هر یک دلار هزینه تبلیغاتی در صنعت بانکداری بطور میانگین ۱۸ دلار درآمد اضافه بوجود می آورد. اگر همین نسبت را معیار سنجش قرار دهیم، افزایش ۴۱ میلیارد تومانی هزینه های تبلیغاتی اقتصادنوین باید حدود ۷۴۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می کرد. اما واقعیت خیلی فراتر از این میانگین است؛ اقتصادنوین بالاتر از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای خود افزوده که به معنای بازدهی بالاتر از ۲۰۰ برابر هزینه انجام شده، است.
حتی اگر تمام این ارقام را با نرخ تورم تعدیل نماییم و افزایش درآمد بانک را با قیمت های واقعی بسنجیم، باز هم رقم ۷ هزار میلیارد تومان نتیجه غائی است؛ عددی که بازهم معادل ۱۷۰ برابر هزینه تبلیغات است و نشان دهنده اثربخشی کم سابقه این تصمیم مدیریتی است.
افزایش ۳۰ درصدی منابع؛ تأیید دیگری بر اثربخشی استراتژی تبلیغات
در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، اثرگذاری برنامه های تبلیغاتی بانک اقتصادنوین تنها در رشد درآمدها و سودآوری متوقف نمانده و در عرصه تجهیز منابع نیز به روشنی قابل مشاهده می باشد. برمبنای صورت های مالی بانک، منابع تجهیزشده در این دوره رشد درخور توجه ۳۰ درصدی را تجربه کرده است؛ رشدی که در صنعت بانکداری، نشانه ای مستقیم از اعتماد تازه مشتریان، اعتبار بیشتر برند و کار آمدی راهبردهای بازاریابی است. این افزایش چشم گیر نشان داده است رویکرد جدید بانک در عرصه تبلیغات، نه یک هزینه کوتاه مدت، بلکه سرمایه گذاری ای هدفمند بوده که توانسته جریان ورود منابع جدید را تقویت و جایگاه رقابتی اقتصادنوین را بطور محسوسی ارتقا دهد.
به جای تخریب، باید از یک الگوی موفق تبلیغاتی حمایت کرد.
به اجمال، از سویی حد پایین بودجه سال قبل بانک اقتصادنوین به دلیل نوع نگاه خاص آن دوره و مدل رفتاری، انتخابی بوده که در آن ارتباط بانک با مشتریان حقیقی خیلی اندک بوده و فقط فعالیت شرکتی داشته است و به صورتی خواهان سهم صدا و تصویری از جامعه برای برند نبوده است.
پس نگاه به حد سال قبل هم در تعریف افزایش در مقایسه با برندهای هم اندازه یک ضرورت است.
یکی از مطالعات مهم در حوزه هزینه تبلیغات، مقاله ای است که نوامبر ۲۰۲۴ در نشریه معتبر International Journal of Bank Marketing منتشر شده است. به بیان دیگر، هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومان در تبلیغات و بازاریابی، به خلق ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد منتج شده است؛ یعنی بازدهی ای کم نظیر که در فضای رقابتی بانکداری ایران نمونه مشابه چندانی ندارد.
مقایسه با معیارهای جهانی بازاریابی بانکی
برای آنکه این اعداد دقیق تر تحلیل شوند، میتوان آنها را با فاکتور های بین المللی مقایسه کرد. اما واقعیت خیلی فراتر از این میانگین است؛ اقتصادنوین بیشتر از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای خود افزوده که به مفهوم بازدهی بیشتر از ۲۰۰ برابر هزینه انجام شده، است.
حتی اگر تمام این ارقام را با نرخ تورم تعدیل نماییم و افزایش درآمد بانک را با قیمت های واقعی بسنجیم، باز هم رقم ۷ هزار میلیارد تومان نتیجه غائی است؛ عددی که بازهم معادل ۱۷۰ برابر هزینه تبلیغات است و نشان دهنده اثربخشی کم سابقه این تصمیم مدیریتی است.
افزایش ۳۰ درصدی منابع؛ تأیید دیگری بر اثربخشی استراتژی تبلیغات
در نیمه اول سال ۱۴۰۴، اثرگذاری برنامه های تبلیغاتی بانک اقتصادنوین تنها در رشد درآمدها و سودآوری متوقف نمانده و در حوزه تجهیز منابع نیز به روشنی قابل مشاهده می باشد.
1404/09/19
08:46:41
5.0 / 5
7
تگهای مطلب: اقتصاد , بانك , تسهیلات , توسعه
مطلب مسترلمون را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
    نظر بینندگان مسترلمون دراینباره
    نظر شما در مورد این مطلب
    نام:
    ایمیل:
    نظر:
    سوال:
    = ۵ بعلاوه ۵
    جدیدترین ها

    مستر لمون

    مستر لمون


    مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



    mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است