اخطار وزارت بهداشت در رابطه با سزارین های تقویمی ۰۲ ۰۲ ۰۲

اخطار وزارت بهداشت در رابطه با سزارین های تقویمی ۰۲ ۰۲ ۰۲ به گزارش مستر لمون، مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ضمن اخطار نسبت به عوارض و خطرات احتمالی تولدهای مناسبتی و تقویمی برای مادر و نوزاد، اظهار داشت: انجام تولدهای تقویمی اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی می باشد.


دکتر سلمان حیدری در گفتگو با ایسنا، در رابطه با ضرب الاجل وزارت بهداشت به بیمارستان ها برای سزارین تقویمی در تاریخ «۰۲.۰۲.۰۲»، اظهار داشت: از آنجاییکه در سزارین های تقویمی، زایمان به صورت غیرطبیعی انجام شده و مسئله ای است که سلامتی نوزاد و حتی گاهی سلامتی مادر را هم به خطر می اندازد و می تواند به سلامت مادر و کودک صدمه بزند و از سویی فرصت کافی برای بلوغ کامل جنین را نمی دهد، اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی می باشد. از طرفی هم برای انجام این زایمان ها عموما سزارین صورت می گیرد که این اقدام هم بر خلاف برنامه های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت است و چندین خلاف در این حوزه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: بر همین مبنا وزارت بهداشت به صورت مکرر نسبت به این مورد اخطار داده و بخشنامه ای را به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ابلاغ کرده است تا حتما از انجام این اقدام جلوگیری نمایند. در نظارت ها هم این مورد مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشاهده نماییم که مرکزی در تاریخ خاصی خارج از حد نرمال زایمان به صورت سزارین انجام داده، حتما تذکر داده می شود و در صورت تکرار، حتما در درجه اعتباربخشی این مراکز تجدید نظر شده و کاهش درجه اعتباربخشی خواهند داشت. معمولاً یک درجه از درجه اعتباربخشی مراکز متخلف کم می شود که با عنایت به دخل و خرج میلیاردی بیمارستان ها، همین کاهش یک درجه ای امکان دارد در ماه یا سال، ضرر چند میلیاردی را برای یک مرکز بسته به میزان دخل و خرجی که دارد، به دنبال داشته باشد.

حیدری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نظارت بر مبحث تولدهای تقویمی را به صورت جدی پیگیری می کند، اظهار داشت: پس از گذشتن تاریخ تقویمی خاصی که پیش می آید، مانند ۱۴۰۲.۰۲.۰۲، حتما به صورت اعلام نشده از مراکز درمانی مختلف نظارت به عمل می آوریم تا بتوانیم اعمال قانون لازم را انجام دهیم. در عین حال برخورد با پزشکان خاطی در حیطه نظام پزشکی تعریف شده، معمولاً ما پزشکان متخلف در این حوزه را هم به سازمان نظام پزشکی ارجاع می دهیم تا در کمیسیون انتظامی نظام پزشکی، برخورد لازم صورت گیرد.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پارسال هم به علت تخلف تولد تقویمی به چندین مرکز درمانی تذکر دادیم، در رابطه با عوارض احتمالی انجام تولدهای مناسبتی، اظهار داشت: باید توجه کرد که مهم ترین دستگاه حیاتی یک فرد دستگاه تنفسی اش است. برای تکامل و بلوغ کامل دستگاه تنفسی یک نوزاد، جنین باید تا آخرین روزهایی که از نظر علمی در نظر گرفته شده، در رحم مادر باشد تا به بلوغ کامل دستگاه تنفسی برسد. یکی از شایع ترین عوارض تولدهای زودهنگام به علت انجام زایمان در تاریخی خاص، نارسایی تنفسی است که در این صورت نوزاد بایدبه دستگاه ونتیلاتور وصل شود، اینتوبه شود و... در عین حال از جهاتی مانند کاهش وزن و... هم عوارضی برای نوزاد دارد. در عین حال زمانی که این عوارض رخ می دهد، امکان دارد احتمال مرگ و میر هم بالا رود.

حیدری تصریح کرد: این اقدام برای خود مادر هم می تواند عوارض زیادی داشته باشد. زایمان طبیعی هم به نفع مادر است و هم به نفع نوزاد، اما وقتی به اجبار سزارین انجام می دهند، اولا راحتی زایمان های بعدی را از بین می برد و در عین حال امکان دارد به عفونت محل عمل یا عوارض دیگری منجر شود.





منبع:

1402/01/29
10:36:05
5.0 / 5
609
تگهای مطلب: برنامه , پزشك , درمان , سلامت
مطلب مسترلمون را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظر بینندگان مسترلمون دراینباره
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
جدیدترین ها

مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است