توصیه محققان؛

پنج راه اصلی جلوگیری از سكته مغزی را بشناسید

پنج راه اصلی جلوگیری از سكته مغزی را بشناسید به گزارش مستر لمون مهم ترین مطلب خوشایندی که در مورد سکته ها میتوان گفت این است که اغلب آنها قابل پیشگیری می باشند.



به گزارش مستر لمون به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، از راه تغییر سبک زندگی سالم و کار با پزشکان برای کنترل عوامل پرخطر سکته میتوان تا ۸۰٪ از سکته های مغزی را پیشگیری کرد. محققان اقدامات بی شماری را که مردم می توانند برای کاهش خطر سکته مغزی انجام دهند، شناسایی کرده اند.
دکتر «چریل بوشنل»، نورولوژیست و مدیر مرکز جامع سکته مغزی در کارولینای شمالی، در اینباره می گوید: «اقدامات پیشگیرانه در مورد سکته مغزی در جلوگیری از زوال عقل هم مؤثر هستند. افراد می توانند با انجام کارهای مشابه از هر دو عارضه پیشگیری نمایند.»
۵ روش جلوگیری از این دو عارضه عبارتند از:
ترک سیگار توسط افراد سیگاری
مطالعات نشان داده است که به ازای هر پنج سیگاری که فرد سیگاری در روز می کشد، خطر سکته مغزی ۱۲٪ افزایش می یابد.
بوشنل می گوید: «مردم فکر می کنند که سیگار کشیدن سبب سرطان ریه می شود، اما آنها درک نمی کنند که به مغز و رگ های خونی هم صدمه می رساند. از نظر جلوگیری از سکته، ترک سیگار بسیار حائز اهمیت می باشد.»
تحرک و فعالیت بیشتر
مردان و زنان پرتحرک ۲۵٪ -۳۰٪ با خطر کمتر سکته مغزی نسبت به افرادی که کم تحرک هستند روبرو می باشند. ثابت شده است که فعالیت بدنی سبب کاهش کلسترول، کمک به حفظ وزن سالم و فشار خون پایین می شود- همه عواملی که می توانند خطر سکته را کاهش دهند.
به گفته بوشنل: «شواهد در ارتباط با فعالیت بدنی غیرقابل انکار است. حتی فقط ۱۰ دقیقه حرکت در هر ساعت بهتر از نشستن به مدت طولانی است. بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد نشستن در تمام طول روز است. پیاده روی بهترین ورزشی است که وجود دارد. بلند شوید و راه بروید.»
کنترل دائمی فشارخون
فشار خون بالا، علت اصلی سکته های مغزی است. در حالیکه میتوان از راه تغییر سبک زندگی یا با مصرف دارو آنرا کنترل کرد، اما از هر ۵ فرد بزرگسال فقط ۱ نفر آنرا به درستی کنترل می کند. سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، کلسترول بالا و رژیم غذایی ناسالم می تواند فشار خون را از محدوده سالم خارج کند.
داشتن رژیم غذایی سالم
دقت در انتخاب غذاهای سالم می تواند افزایش وزن را به حداقل برساند. اما انتخاب غذاهای سالم بدون توجه به وزن هم ارزش دارد.
بوشنل در اینباره می گوید: «تغذیه مهم تر از کاهش وزن می باشد. رژیم های گوناگونی وجود دارند که نشان داده است خطر سکته مغزی را کم می کنند مانند رژیم غذایی برای پیشگیری از فشار خون بالا (DASH) یا رژیم غذایی مدیترانه ای. هر دو بر مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، ماهی و آجیل تاکید دارند، در حالیکه غذاهای مملو از چربی اشباع، کلسترول و چربی های ترانس در آنها کم هستند.»
شروع اقدامات پیشگیرانه از سنین جوانی
سکته مغزی برای جوانان هم اتفاق می افتد. حدود ۱۰٪ -۱۵٪ از کل سکته های مغزی در بزرگسالان ۵۰ سال به پایین اتفاق می افتد.
تحقیقات اخیر نشان می دهند همان عواملی که سبب سکته در بزرگسالان مسن می شود مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت، در جوان ترها هم سبب سکته می شود.
به گفته بوشنل: «شما در جوانی به بیماری فکر نمی کنید. اما آن وقت است که باید عادت های خوب شروع شود.»


منبع:

1400/02/23
21:32:54
5.0 / 5
343
تگهای خبر: بیماری , پزشك , تغذیه , چاقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است