اینترنتی شدن داروخانه ها و آینده شغلی داروسازان

اینترنتی شدن داروخانه ها و آینده شغلی داروسازان مستر لمون: مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارویی دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به نقش داروخانه های اینترنتی در آینده شغلی داروسازان و با تاكید بر اینكه نقش داروساز با اینترنتی شدن داروخانه كمرنگ نمی شود؛ حوزه های كاری نوین برای داروسازان و زیرساخت ها و بسترهای لازم برای اینترنتی شدن داروخانه ها را تشریح نمود.


دكتر حمیدرضا راسخ در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رشد سریع فناوری های نوین در دنیای امروز و با اشاره به اینكه جامعه امروز برای بكارگیری تكنولوژی های جدیدی مانند اسنپ، خودرو های برقی و استفاده از كارت های بانكی بجای پول نقد حق انتخابی ندارد، اظهار داشت: به بیان دیگر نمی توان با این موج دیجیتال مقابله نمود و تحت تاثیرآن قرار نگرفت؛ در این میان داروخانه های اینترنتی نیز بعنوان بخشی از این فنآوری نوین موجی به وجود می آورد كه جامعه تنها می تواند روند آنرا آهسته كند، ولی قادر به متوقف كردن آن بطور كامل نخواهد بود. پس باید از این شرایط به نحو بهینه استفاه نماییم.
وی در ارتباط با روند اینترنتی شدن داروخانه ها، اظهار داشت: این مساله در كلام بسیار ساده است، اما در عمل كار بسیار دشواری به نظر می رسد؛ چونكه در این شیوه باید اطلاعات جامع و كامل از سوابق بیماری افراد به همراه سری كامل مدارك پزشكی (آزمایشات، عكس ها و... ) بیمار را در اختیار داشته باشیم.
قصور داروساز در داروخانه های الكترونیك به راحتی قابل پیگیری است
وی افزود: با فرض اینكه این سیستم از صحت و سلامت كامل برخوردار باشد، نظارت بر تجویز و تحویل دارو به صورت الكترونیكی راحت تر و سریع تر از نوع فیزیكی آن است؛ چونكه در سیستم اینترنتی با عنایت به وجود امضاهای الكترونیكی، هرگونه كوتاهی و قصور از جانب پزشك و همین طور داروساز به راحتی قابل پیگیریست.
در حال حاضر فروش اینترنتی دارو در ایران ممنوع است
وی با اشاره به اینكه هم اكنون فروش اینترنتی دارو در ایران ممنوع می باشد، اظهار نمود: با این وجود بدون شك در آینده نه چندان دور با این مساله روبرو خواهیم شد و بعید نیست كه در سال های آتی دیگر اثری از داروخانه های فیزیكی در سطح شهرها نباشد.
زیرساخت های لازم برای تقویت داروخانه های اینترنتی
راسخ همین طور در پاسخ به این پرسش كه زیرساخت های لازم و جامع وزارت بهداشت برای تقویت داروخانه های اینترنتی چیست، اظهار داشت: یكی از تكالیف معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت این است كه اطمینان یابد زنجیره تامین دارو در كشور به صورت كامل و تمام با راندمان بالا در حال انجام می باشد.
وی با اشاره به سایر زیرساخت های لازم اظهار داشت: راه اندازی دپارتمانی در سازمان غذا و دارو كه متولی كارهای در رابطه با تاسیس داروخانه و استمرار فعالیت داروخانه ها باشد از اقدامات لازم برای اجرای این طرح است.
تحلیل و بررسی اقتصاد داروخانه مطالبه دانشجوی امروز
وی با اشاره به اینكه كاری كه هم اكنون انجام می شود تا ۳۰-۴۰ سال پیش قابل قبول بوده است، افزود: مطالبه دانشجوی امروز ایجاد دپارتمانی برای تحلیل و بررسی اقتصاد داروخانه و كسب اطمینان از عملكرد حوزه تامین داروست.
ایجاد محدودیت بجای تقویت نظارت راه چاره نیست
راسخ با اشاره به برخی مشكلات نظارتی در كشور، اظهار داشت: متاسفانه یكی از قوانینی كه در دنیا وجود دارد ولی در ایران با مشكلاتی روبروست، ایجاد محدودیت بجای تقویت نظارت و ایجاد سیستم های نظارتی و تحلیلی كارآمد است. به عبارت دیگر با این دیدگاه كه نمی توانند كنترل كنند، پس اساسا مجوز نمی دهند.
وی نخستین گردنگیر در سازمان غذا و دارو را تقویت واحد داروخانه های سازمان دانست و اظهار داشت: تقویت به معنای توانمند شدن و ارتقای ظرفیت های علمی نه به لحاظ تعداد.
بسترهای لازم برای جلوگیری از خطا و تخلف در داروخاته های اینترنتی
این استاد مدیریت و اقتصاد دارو با اشاره به بسترهای لازم برای عملكرد مطلوب داروخانه های اینترنتی برای جلوگیری از خطا و تخلف، اشاره كرد: بخش اول به زیرساخت های لازم در خود سازمان غذا و دارو بازمی گردد كه بتواند با استفاده از سیستم های گزارش گیری الكترونیكی و بر خط، عملكرد داروخانه ها را ارزیابی كند.
ضرورت راه اندازی داروخانه های زنجیره ای
وی در این رابطه به داروخانه های زنجیره ای اشاره نمود و اظهار داشت: در حقیقت حسنی كه برای داروخانه های زنجیره ای وجود دارد، این است كه یك شركت زمینه های لازم را به لحاظ نرم افزاری و نظارتی كافی به وجود می آورد و سازمان غذا و دارو فقط بر عملكرد همان شركت نظارت می كند. بعنوان مثال یك شركت ۳۰ داروخانه را تحت نظارت داشته باشد و خود تحت نظارت سازمان غذا و دارو باشد.
نقش داروساز با اینترنتی شدن داروخانه كمرنگ نمی شود
راسخ با اشاره به اینكه اینترنتی شدن داروخانه ها نقش داروساز را در جامعه كمرنگ نمی كند، اشاره كرد: داروساز باید مهارت های خودرا در حوزه دیجیتال تقویت كرده و خودرا برای آینده آماده كند.
عضو هیات علمی دانشكده داروسازی شهید بهشتی با اشاره به بعضی از ملاك ها و خاصیت های لازم داروسازان برای حضور در فضای اینترنتی، اظهار داشت: داروساز باید از قدرت مشاوره ای خود بجای قدرت خدمات بیشتر استفاده نماید. نگاه داروساز نباید الزاما به داروخانه متصل شود؛ چونكه داروساز در دوره آموزشی، ارائه خدمات گوناگون در حوزه مدیریت بیماری ها را آموخته و باید از آنها استفاده نماید.
حوزه های كاری نوین برای داروسازان
وی با اشاره به اینكه مدل كسب و كار داروساز در دنیا از حالت داروخانه داری خارج شده است، اظهار داشت: مطالبات فناوری های جدید هم در همین راستاست. داروسازها می توانند در حوزه مشاوره های آنلاین برای بیماری های صعب العلاج و مزمن و یا بیمارانی كه اعمال جراحی انجام داده اند و نیاز به مراقبت های دارویی دارند نیز موثر واقع شوند.
استاد مدیریت و اقتصاد داروی دانشكده داروسازی شهید بهشتی درانتها مدیریت مصرف دارو در داروخانه های بزرگ بیمارستانی كه فواید بسیاری مثل صرفه جویی ریالی و اجتماعی دارد و سود بیمه ها و بیماران را بیشتر می كند را از دیگر حوزه هایی دانست كه داروساز می تواند به آنها ورود پیدا كند و درواقع نقش آفرینی داروساز باید در مدیریت داروها باشد.




منبع:

1398/10/17
22:39:21
5.0 / 5
3086
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , بیماری , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است