معاون آموزشی دانشكده پرستاری و مامایی علوم پزشكی تهران خبر داد

اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین در پرستاری

اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین در پرستاری مستر لمون: معاون آموزشی دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران از اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین رشته پرستاری از 24 شهریور ماه جاری (شروع ترم) در این دانشكده خبر دادو اظهار داشت: این برنامه بر پایه بسته های تحول و نوآوری آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت و برنامه چهارساله (1396-1400) دانشگاه و دانشكده و به منظور از بین بردن شكاف موجود بین آموزش نظریه و بالینی و عرصه آموزشی و بالینی در پرستاری و در آینده نزدیك در رشته مامایی و پاسخگو كردن آموزش این رشته به نیازهای واقعی جامعه طراحی و اجرا شده است.


دكتر هومن شهسواری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینكه اقدامات اولیه و فراهم سازی بستر این طرح از هشت ماه گذشته و با نیازسنجی وسیع از همه ذینفعان و آنالیز وضع موجود و با تشكیل جلسات مختلف و حمایت معاونت آموزشی و درمان دانشگاه شروع شده است، اضافه كرد: ساختارمند نبودن ارتباط عرصه آموزشی و بالینی، بهینه نبودن كیفیت دانش آموختگان، كاستی ها و مهیا نبودن شرایط حضور كافی اساتید پرستاری در آموزش بالینی و مطالبات بر زمین مانده همكاران پرستاری و حتی بیماران سبب شد كه با طراحی این برنامه محیط و شرایط آموزشی بهتری برای دانشجویان مهیا نماییم تا این شكاف عمیق و كاستی های موجود تا حد ممكن از بین برود.

وی بی علاقگی دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشكی تهران برای همكاری و جذب در بیمارستان های این دانشگاه را بعنوان یكی دیگر از مشكلات دانشجویان دانست و اظهار نمود: هدف از این طرح از بین بردن شكاف موجود بین آموزش نظریه و بالینی در پرستاری است و این طرح با تولید همكاری و تلفیق بین بدنه آموزشی پرستاری و پرستاران در سطوح مختلف منجر به بهبود محیط یادگیری برای دانشجویان پرستاری شده و متعاقب آن بر بی علاقگی آنها برای ادامه همكاری با مراكز درمانی دانشگاه اثر خواهد داشت.

معاون آموزشی دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: این طرح، خروجی های بسیار خوبی خواهد داشت؛ باآنكه امكان دارد هر طرحی در اجرا با مشكلاتی مواجه شود، اما اساساً هماهنگی دو طرف به تسهیل كار كمك خواهد نمود.
دكتر شهسواری در ادامه به شكل گیری تیم تدریس این طرح اشاره نمود و توضیح داد: در تیم تدریس یك استاد مسئول در یك لاین تخصصی مراقبتی خواهیم داشت كه به همراه تیم تدریس شامل سرپرستار بخش، CTA (پرستاران بخش ها) و TA (دانشجویان دكتری) و مربیان آموزشی مسئولیت آموزش دانشجویان را برعهده خواهند داشت. این تركیب با عنایت به حجم واحدها و بار آموزشی مربوطه طراحی شده است.
وی با اشاره به آغاز این طرح با گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی اظهار نمود: این گروه بزرگ ترین گروه آموزشی دانشكده است و مسئولیت عرضه حجم بالایی از دروس بالینی را بر عهده دارد.
معاون آموزشی دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: روزهای این كارآموزی به صورت دقیق توسط تیم تدریس برنامه ریزی شده و در آن از مركز مهارت های بالینی دانشكده، بخش های تخصصی بیمارستان ها و مركز آزمون های بالینی (آسكی) استفاده خواهد شد كه رفته رفته امكان دارد برنامه مهارت آموزی شبیه سازی شده و آزمون مرتبط آن هم در بیمارستان ها صورت گیرد.
دكتر شهسواری با تاكید بر این مطلب كه ارزیابی نهایی دانشجویان، منوط به انجام آزمون نهایی در مركز آسكی دانشكده است، اظهار داشت: ارزیابی با حضور تیم تدریس و همراه با تكمیل فرم های ارزشیابی دانشجویان توسط CTAها انجام می گردد. این امر این اطمینان را تولید خواهد نمود كه دانشجویان ما بصورت عینی مهارت ها و صلاحیت های لازم را برای دانش آموختگی تا آخر تحصیل به تصویر كشیده و مورد تائید ارزیابان قرار خواهند گرفت.
وی در انتها با اشاره به اینكه پایه این طرح محیط آموزشی می تواند به نیاز بالین به توسعه و ارتقا پاسخ داده و محیط بالینی هم به نیازهای آموزش پاسخ دهد تا مجموعه دانشگاه به یك هم افزایی در جهت ارتقای پرستاری و مامایی و آموزش بهینه آن دست پیدا كند، اضافه كرد: این طرح طرحی پویا و روبه رشد و در حال شكل گیری است و هرجایی كه حس گردد نیاز به تغییر و یا تعدیل دارد، حتماً اتفاق خواهد افتاد.



1397/06/26
15:05:09
5.0 / 5
51
تگهای خبر: پزشك , جراحی , درمان , شكلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است