هنگام بیماری چه خوراكی هایی بخوریم؟

هنگام بیماری چه خوراكی هایی بخوریم؟ مستر لمون: هنگام بیماری ممكن است فرد اشتهای خویش را از دست بدهد اما تغذیه مناسب و نوشیدن مایعات به اندازه كافی بخصوص مواقعی كه بیمار احساس بهتری دارد بسیار مهم است.


به گزارش مستر لمون به نقل از ایسنا، انواع مختلف غذاها می توانند با انواع مختلف بیماری مقابله كنند به صورتی كه مثلا غذایی كه می تواند به فرد مبتلا به گلودرد كمك نماید ممكن است برای فردی كه حالت تهوع دارد مناسب نباشد.
در این مقاله فهرستی از بیماری های شایع و خوراكی های مفید و مضر برای آنها جمع آوری شده كه به شرح زیر است:
"سرماخوردگی و آنفلوآنزا"
گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد از علائم شایع سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند. خوراكی های زیر می تواند به كاهش خلط و التهاب و هم به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك كنند:
۱) چای های گیاهی: دریافت مایعات كافی به هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا اهمیت بسیاری دارد. نوشیدن این چای ها مفید بوده و بخور دادن با این گیاهان می تواند سینوس ها را از مخاط تجمع یافته پاك كند.
اضافه كردن مقداری زردچوبه به یك فنجان آب داغ و نوشیدن آن به كاهش گلودرد كمك می نماید چون كه طبق تحقیقات زردچوبه خواص ضد التهابی و ضد عفونی كنندگی دارد.
برگ چای هم تركیبات گیاهی طبیعی همچون پلی فنول ها، فلاونوئیدها و كاتچین ها داشته كه در تهییج سیستم ایمنی موثر است. بخصوص كاتچین از بدن در برابر انواع خاصی از ویروس آنفلوآنزا محافظت می كند.
۲) عسل: گلودرد می تواند به علت نوعی عفونت باكتریایی باشد. عسل یك ضد میكروب قوی است كه در برطرف شدن این عفونت ها موثر است.
تحقیقات نشان داده است عسل موثرتر از داروهای سرفه همچون دیفن هیدرامین و سالبوتامول عمل كرده و نتایجی مشابه با دكسترومتورفان دارد. می توان از عسل برای درمان سرفه های كودكان بهره برد. هر چند نباید عسل را به كودكان كمتر از ۱۲ ماه داد.
۳) مركبات و انواع توت ها: مركباتی همچون پرتقال، لیمو و گریپ فروت حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها و ویتامین C هستند كه سبب كاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه مبارزه با تب می گردد. برخی مطالعات نشان داده است فلاونوئیدی به نام كوئرستین در انواع توت ها هم یافت می گردد كه می تواند به درمان عفونت های "راینو ویروسی" كه دلیل اغلب سرماخوردگی های رایج است، كمك نماید. آبمیوه های یخ زده و برفكی هم می تواند به تسكین گلودرد منجر شوند.
- در مواقع سرماخوردگی و آنفلوآنزا از خوراكی های زیر اجتناب كنید:
برخی شواهد نشان داده است مصرف لبنیات سبب افزایش تولید و تجمع ماده مخاطی شده كه می تواند به انسداد سینوس منجر شود.
كافئین هم می تواند به كمبود آب بدن و در نتیجه تغلیظ خلط شود اما با این وجود بعضی از نوشیدنی های كافئین دار مانند چای و قهوه حاوی آنتی اكسیدان های تقویت كننده ایمنی هستند كه در تسكین بیماری مفید واقع می شوند. اما الكل می تواند به كم آبی بدن و در نتیجه پاسخ التهابی منجر شود كه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را تشدید می كند.
"تهوع، استفراغ و اسهال"
به هنگام داشتن یك یا تعدادی از این علائم بهترین روش خوردن غذاهایی است كه معده را تصفیه می كند. این عمل به فرد كمك می نماید تا اشتهای خویش را دوباره بدست آورد.
۱) زنجبیل: تحقیقات نشان داده است زنجبیل می تواند به كاهش اثرات حالت تهوع و استفراغ كمك نماید. با اضافه كردن یك تا دو قاشق چایخوری زنجبیل تازه به یك فنجان آب داغ می توانید چای زنجبیل درست كنید. پنج دقیقه پیش از آن زنجبیل را خیسانده و آن را با عسل كمی شیرین كنید.
۲) رژیم غذایی "برات" (BRAT): غذاهای شامل موز، برنج، پوره سیب و نان تست برای معده بسیار ملایم هستند. این رژیم غذایی غنی از نشاسته بوده و فیبر كمی دارد كه به بهبود اسهال و كاهش مشكلات سیستم گوارش منجر می گردد.
از دیگر خوراكی های ملایم می توان كراكرها، بلغو جو دوسر، هندوانه و سیب زمینی آبپز را نام برد. همینطور فرد بیمار در چند ساعت اول باید به آرامی مقدار كمی آب مزه مزه كرده و سپس مایعات دیگری همچون آب سیب یا آب گوشت را امتحان كند. عموما بعد از ۴۸ ساعت رژیم غذایی به حالت عادی باز می گردد.
۳) آب نارگیل: هنگام ناراحتی های معده، التهاب در این عضو تولید می گردد. تركیباتی به نام تانن ها در آب نارگیل وجود دارد كه به كاهش این التهاب كمك می نماید. همینطور مقادیر بالای سدیم و پتاسیم موجود در آن به آبرسانی سریع به بدن بعد از اسهال و استفراغ كمك می نماید. همینطور این نوشیدنی می تواند به هنگام ورزش نوشیدنی سالم و بدون شكر مناسبی باشد كه به بدن آبرسانی می كند.
- در این نوع بیماری ها از مصرف مواد غذایی زیر باید اجتناب كرد:
غذاهای چرب حاوی مقادیر زیادی روغن هستند كه هضم آن دشوار بوده و می تواند سبب تحریك معده و تشدید حالت تهوع شود. كپسایسین موجود در فلفل چیلی (تند) هم می تواند سبب تولید درد و ناراحتی شود. كافئین هم بعنوان یك محرك عضلانی عمل كرده و سبب گرفتگی معده و افزایش حركات روده می گردد. هم چنین محصولات لبنی حاوی قندی به نام لاكتوز است كه بعد از اسهال، هضم آن دشوار بوده و سبب نفخ و تهوع می گردد. شیرین كننده های مصنوعی هم می توانند اثری ملین داشته باشند.
"یبوست"
كلید رفع یبوست، مصرف زیاد فیبر است. فیبر انواع محلول و نامحلول دارد. فیبر محلول رطوبت مدفوع را حفظ نموده و دفع آن را راحت تر می كند. همینطور به تغذیه باكتری های روده كمك می نماید. فیبر نامحلول هم حجم مدفوع را افزایش داده و به پاكسازی روده كمك می نماید.
توجه داشته باشید كه خوردن فیبر زیاد در رژیم غذایی سبب تولید گاز اضافی می گردد بنابراین فرد باید مصرف خویش را به تدریج افزایش دهد تا از نفخ جلوگیری كند. فیبر محلول هم مقدار زیادی آب جذب می كند ازاین رو همراه با مصرف آن مقدار زیادی آب بنوشید.
۱) سبوس و بلغور جو دوسر: یك فنجان بلغور جو دوسر همراه با آب حاوی حدود چهار گرم فیبر، حدودا ۱۶ درصد از میزان سفارش شده مصرفی روزانه بزرگسالان است. در صورتی كه بلغور جو دوسر فقط ریشه جو است اما سبوس آن حاوی پوسته فیبری بوده و در هر فنجان ۵.۷ گرم فیبر داشته و برای هضم بهتر است. مصرف آب كافی به هنگام مصرف جو دوسر مهم است و همینطور خوردن تركیباتی از میوه ها می تواند به كاهش یبوست كمك نماید.
۲) میوه های خشك: تمام میوه ها منبع خوبی از فیبر هستند اما میوه های خشكی مانند زردآلو، انجیر و آلو معمولا مقادیر بیشتری فیبر دارند. این میوه ها حاوی نوعی ملین طبیعی به نام سوربیتول هستند كه با آبرسانی به روده حركات آن را تقویت می كند. آلو و زردآلو همینطور حاوی پلی فنول ها هستند كه می توانند مقادیر باكتری های مفید روده مانند لاكتوباكیلوس و بیفید و باكتریوم را بالا برند. این باكتری ها به تحریك روده كمك می كنند.
۳) بذر كتان: بذر كتان به علت دارا بودن میزان بالایی از فیبر محلول، حركات منظم روده را تقویت می كند. همینطور منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است. تحقیقات نشان داده است امگا ۳ سبب كاهش التهابات روده كه بعد از یبوست طولانی مدت رخ می دهد، می گردد. پوسته بیرونی این بذر قابل هضم نبوده و باید از بذرهای بدون پوسته بهره برد تا بدن قادر به جذب مواد مغذی آن باشد.
- در این بیماری هم از برخی غذاها باید اجتناب كرد:
از غذاهای فرآوری شده كه میزان زیادی چربی و نمك داشته و فیبر كمی دارند، اجتناب كنید چون هضم چربی سخت بوده و نمك سطح رطوبت مدفوع را می كاهد. همینطور غلات فرآوری شده مانند نان سفید و برنج سفید كه پوسته و ریشه آنها جدا شده و فیبر كمی دارند هم در تشدید یبوست موثرند. كافئین و الكل هم هر دو می توانند سبب كمبود آب بدن و تشدید یبوست شوند.
به گزارش مدیكال نیوز تودی، تغییرات رژیم غذایی می تواند به رهایی فرد بیمار از برخی علائم بیماری كمك نماید. اما مهم است كه به یاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است. دریافت آب كافی و خوردن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می تواند در پیشگیری از خیلی از بیماری های فوق موثر باشد.



1397/03/17
21:25:19
5.0 / 5
139
تگهای خبر: بیماری , چربی , خوراكی , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است