اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از وقایع ناخواسته در بیمارستان ها

اعمال جراحی كه اشتباهی انجام می شوند

اعمال جراحی كه اشتباهی انجام می شوند مستر لمون: مدیركل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از اقدام معاونت درمان برای پیشگیری از اشتباهات درمانی و وقایع ناخواسته اطلاع داد و اظهار داشت: بعنوان مثال یكی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی، دقت و برنامه ریزی شود، فرایندهایی كه منجر به چنین اشتباهاتی می شوند اصلاح خواهند شد.



دكتر علیرضا عسگری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از وقوع وقایع ناخواسته در بیمارستان ها و مراكز درمانی، اظهار داشت: در معاونت درمان ۲۸ واقعه ناخواسته مانند انجام جراحی روی عضو دیگر پیش بینی شده است. به صورت كلی وقایع ناخواسته، حوادثی هستند كه انتظار وقوع آنها را در بیمارستان ها و مراكز درمانی نداریم.

وی اضافه كرد: بر این اساس و برای پیشگیری از وقوع چنین وقایعی بخشنامه ای از جانب معاونت درمان به بیمارستان ها ابلاغ گردیده است و بیمارستان ها و مراكز درمانی باید در صورت بروز چنین رخدادهایی بلافاصله آن را به وزارت بهداشت اطلاع دهند و به سرعت به این حوادث ناخواسته ورود كرده و آنها را تحلیل ریشه ای كنند.

عسگری ادامه داد: ازاین رو با اجرای این بخشنامه، بیمارستان ها و مراكز درمانی دقت شان را در حوزه عرضه خدمت بالا برده و بروز موارد ۲۸ گانه در آنها كاسته می شود و درنهایت شاهد اصلاح فرآیندها خواهیم بود. ازاین رو كوشش برای عدم وقوع حوادث ناخواسته در بیمارستان ها سبب می شود، سطح دقت در عرضه خدمات بالا رود. بعنوان مثال یكی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی دقت و برنامه ریزی شود، فرایندهایی كه منجر به چنین اشتباهاتی می شوند، اصلاح خواهند شد. ازاین رو جنس این موارد ۲۸گانه هم از همین نوع است و ما برای پیشگیری از آنها برنامه داریم و مكانیزم تعریف كرده ایم.

مدیركل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تصریح كرد: بر مبنای این اقدام، بلافاصله بعد از بروز چنین وقایعی در بیمارستان باید آن را به صورت آنكال به وزارت بهداشت اطلاع دهند و پس از آن هم ما به این مورد ورود می نماییم. خود بیمارستان هم باید ظرف ۷۲ ساعت این اشتباه در خدمت رسانی را تحلیل ریشه ای كرده و اعلام نماید كه چرا این اتفاق رخ داده است. در نهایت هم مشخص می گردد كه چه اقدامات و تمهیداتی باید انجام دهیم تا دیگر این اتفاقات نیفتد.

عسگری با اشاره به اینكه اگر به این شكل عمل نكنیم، باید منتظر وقوع این وقایع باشیم، اظهار داشت: ازاین رو وقتی با برنامه ریزی پیش می رویم، می توانیم از بروز و تكرار این حوادث پیشگیری نماییم. البته این بخشنامه نباید منجر به ایجاد ترس در عرضه كنندگان خدمت و مانع از گزارش دهی آنها شود، بلكه باید سیستم گزارش دهی مان را شفاف نماییم و از بیمارستان هم برای تحلیل ریشه ای و واقع بینانه روی چنین حوادثی كمك بگیریم تا مانع از تكرار آن شویم.

وی تصریح كرد: ما پیش از بروز چنین حوادثی اقدامات لازم اعم از عرضه آموزش ها و... را هم انجام می دهیم. از طرفی سایر حوزه ها و ارگان ها هم باید به تدریج چنین اقداماتی را انجام دهند تا از بروز وقایع ناخواسته در صنعت، كشاورزی، خودروسازی و... پیشگیری شود. ازاین رو باید برنامه هایی طراحی نماییم تا اخبار نگران كننده كمتری بشنویم و سیستم امنیتی بالاتر رود. بعنوان مثال انتظار داریم كه با اجرای این اقدامات كه در قالب بخشنامه ابلاغ گردیده است، ایمنی بیمار در بیمارستان ها تقویت شود؛ چراكه این مورد بسیار مهم است. هدف نظام های درمانی در دنیا هم این است كه سیستم درمانی امنی داشته باشند و اقدامات درمانی و عرضه خدمت به بیماران مخاطره آمیز نباشد. البته حتما سر راهمان چالش ها و موانعی وجود دارد، اما كار را پیش خواهیم برد.




1396/12/02
13:39:04
5.0 / 5
175
تگهای خبر: درمان , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مستر لمون
mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است

مستر لمون

مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود