از بیماری خاموش پوکی استخوان چه می دانید؟

از بیماری خاموش پوکی استخوان چه می دانید؟ به گزارش مستر لمون، پوکی استخوان یک بیماری شایع متابولیک استخوان است که در آن کاهش توده استخوانی رخ می دهد. در این بیماری عناصر تشکیل دهنده استخوان از نظر کیفیت تغییر نکرده ولی کمیت آنها کاسته می شود. این بیماری در افراد مسن یک پدیده فیزیولوژیک به حساب می آید ازاین رو با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش خواهد یافت.


به گزارش مستر لمون به نقل از ایسنا، افزایش سن با ضعف، شکستگی استخوان، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد همراه می باشد که اغلب افراد از آنها بعنوان نشانه های پیری یاد می کنند، اما این علایم در واقع نشانه های مبتلا شدن به پوکی استخوان هم است. از دیگر عوامل خطر مهم در بروز این بیماری میتوان به مواردی همچون عدم تحرک، یائسگی، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی داروها همانند کورتیکو استروئید، مصرف سیگار، عدم تماس با نور خورشید و هم زمینه های ارثی و عوامل ژنتیکی اشاره نمود. مطالعات مختلف نشان داده اند که این بیماری تا 70 درصد می تواند تحت کنترل ژن ها باشد و در خانواده تکرار شود.
خانم ها با میزان بالاتری نسبت به آقایان به این بیماری مبتلا می شوند که البته علل زیادی برای آن ذکر شده است که از مهم ترین آنها میتوان به یائسگی اشاره نمود. در این دوران به دلیل کاهش هورمون استروژن از میزان تراکم استخوانی کم می شود. این بیماری علایم قابل توجهی ندارد بنابراین به بیماری خاموش شناخته می شود. در مراحل اولیه‏ بروز، علایم آن به ندرت ظاهر می‏ شود و بنابراین تشخیص بیماری را دشوار می‏ کند.
از مهم ترین علایم پوکی استخوان میتوان به شکستگی خود به خود استخوان ها با کمترین ضربه اشاره نمود که به میزان بالایی در گردن، ران و لگن و ستون مهره‏ ها ایجاد می شود که به دنبال این شکستگی ها، درد در نواحی دارای شکستگی ایجاد می شود. انحراف ستون مهره ها و کوتاه شدن قد هم از علایم آن است.
این بیماری هزینه های زیادی را به جامعه و فرد تحمیل می کند بشکلی که بر مبنای مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است، استئوپروز ( پوکی استخوان) مسئول از دست رفتن بیشتر از 36 هزار سال زندگی مردان و زنان ایرانی در مقیاس DALY است. ازاین رو میتوان اظهار داشت که مرگ و میر و بار ناشی از استئوپروز به علت شکستگی های مکرر استخوان ها و هزینه های درمانی و بستری همیشه قابل توجه بوده و در نتیجه جلوگیری از آن نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی، کاهش مرگ و میر و هزینه های خدماتی و درمانی دارد.
برای تشخیص این بیماری از روش های متفاوتی استفاده می شود که شامل گرفتن شرح حال کامل، انجام معاینات فیزیکی، ارزیابی آزمایشگاهی، تست سنجش تراکم استخوان و گاها تصاویر رادیولوژی است. یکی از مهم ترین ابزارهایی که برای پیشبینی خطر شکستگی و در نتیجه شناسایی افراد در معرض خطر بکار برده می شود، ابزار فرکس است.
همانطور که اشاره شد روش های متفاوتی برای تشخیص استئوپروز وجود دارد که گرفتن شرح حال کامل از مهم ترین آنها است چونکه این مرحله به تشخیص اولیه یا ثانویه بودن استئوپروز فرد کمک به سزایی می کند. بررسی علائم رادیولوژیک بویژه به صورت شکستگی مهره ها و کاهش تراکم استخوان هم در این حوزه کمک کننده است. تست سنجش تراکم استخوان بعنوان تست طلایی برای تشخیص استئوپروز است. مارکرهای آزمایشگاهی همانند سطوح سرمی کلسیم، فسفر، آلکالین فسفاتاز، آلکالین فسفاتاز استخوانی، هورمون پاراتورمون و همینطور بیومارکرهای استخوانی شامل استئوکلسین و C ترمینال تلوپپتید (CTX) هم در این روند کمک کننده هستند. البته بیوپسی استخوان هم در تشخیص بیماری و بررسی کیفیت استخوانی کمک کننده است که به دلیل تهاجمی بودن کاربردی ندارد.
ازاین رو به نظر می آید شناسایی بیماران در معرض خطر این بیماری و سپس جلوگیری از بروز آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. کیفیت زندگی که شامل داشتن تغذیه مناسب، فعالیت فیزیکی کافی و تماس با نورآفتاب کافی است در این خصوص حائز اهمیت می باشد. همانطور که می دانیم تغذیه به صورت کلی بعنوان یک فاکتور موثر در خیلی از بیماری ها مورد توجه است و بیماری استئوپروز هم از این قاعده مستثنی نیست.
رژیم غذایی دارای کلسیم و ویتامین D کافی برای جلوگیری از این بیماری مورد نیاز است. مواد لبنی همچون مواد غذایی غنی از کلسیم هم باید در رژیم روزانه افرد قرار گیرد و از آنجاییکه حضور ویتامین D به همراه کلسیم برای سلامت استخوان ها مورد نیاز است پس باید ویتامین D کافی هم در بدن وجود داشته باشد. نور آفتاب بعنوان یک منبع مهم برای جذب کافی ویتامین D شناخته شده است. لازم به ذکر است که تماس با نور آفتاب به صورت مستقیم و نه مثلاً از پشت پنجره، برای ساخت ویتامین D مورد نیاز است. ازاین رو تماس مستقیم با نور آفتاب با میزان 30 دقیقه در روز در برنامه روزانه فرد قرار گیرد.
از طریق های مهم جلوگیری از استئوپروز، انجام فعالیت فیزیکی به صورت منظم است. مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش های تحمل کننده وزن که فشار بالایی به استخوان های فرد وارد می کنند می توانند تأثیر مثبتی بر تراکم استخوان داشته باشند و بدین ترتیب باعث افزایش تراکم استخوان فرد شوند، بنابراین انجام این ورزش ها حداقل 30 دقیقه در روز می تواند کمک کننده باشد.
بنابر اعلام مرکز تحقیقات استئوپروز، پیاده روی بعنوان یک ورزش موثر بر تراکم استخوان بسیار سفارش شده است. از طرفی انجام فعالیت فیزیکی باعث افزایش تعادل فرد می شود و بدین ترتیب در دوران کهنسالی برای حفظ تعادل فرد بسیار کمک کننده است. برای جلوگیری از این بیماری، افراد می بایست در دوران کودکی و نوجوانی یک رژیم غذایی غنی از کلسیم داشته و به صورت منظم ورزش کنند و تماس کافی با نور آفتاب را همواره مد نظر داشته باشند تا بدین ترتیب پیش از رسیدن به پیک تراکم استخوانی در دهه سوم زندگی، ذخیره کافی استخوانی برای خود تهیه کنند و بدین ترتیب با افزایش سن این افراد کمتر در خطر پوکی استخوان قرار گیرند.




منبع:

1401/07/12
10:01:04
5.0 / 5
176
تگهای خبر: برنامه , بیماری , پزشك , تغذیه
مطلب مسترلمون را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است