یك روانپزشك مطرح كرد؛

استرس های كرونا در كودكان

استرس های كرونا در كودكان به گزارش مستر لمون فوق تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان، اظهار داشت: در فقدان ها و بحران ها بر احساسات كودكانمان سرپوش نگذاریم و اجازه دهیم آنها احساسات خویش را آشكار كنند.



به گزارش مستر لمون به نقل از مهر، فریبا عربگل، با اشاره به سوگواری کودکان در بحران ها، گفت: بچه ها نیز همانند بزرگ ترها وقتی با از دست دادن و فقدان عزیزی مواجه می شوند گرفتار واکنش سوگواری می شوند و به محض اینکه کودک گریه یا جزع کرد نباید یادآوری کرد که گریه بد است و دیگران با دیدن اشک هایش غمگین می شوند.
وی با تاکید بر اینکه اغلب بزرگسالان تمایل ندارند درباره مشکلات و مسائل فقدان عزیزان با کودکان خود صحبت کنند، اضافه کرد: این مساله دلیلهای مختلفی دارد که یکی از مهمترین دلیلهای آن ایجاد درد و رنج در خود والد و یا بزرگ ترها است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه قدرت کلام ضعیف تر کودکان نسبت به بزرگ ترها یکی از مهم ترین عللی است که کودکان نمی توانند به درستی احساسات خودرا کنترل و یا بیان کنند، اشاره کرد: ممکنست بزرگسالان اصلاً متوجه تغییر حالات روحی و روانی کودکان نشوند بدین سبب باید بوسیله رفتار کودکان متوجه شویم که چه احساسی دارند و در چه شرایطی به سر می برند.
عربگل توضیح داد: فقدان عزیزان و یا از دست دادن بخش جدانشدنی زندگی است بدین سبب به هر میزان که از این مسائل اجتناب یا فرار نماییم باز هم احتمال اینکه خودمان یا بچه ها از دست دادن را در زندگی تجربه نماییم زیاد است، حتی این از دست دادن می تواند از دست دادن معلم، دوست و یا همکلاسی باشد.
فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوان افزود: حتی از دست دادن یک توانایی مثلاً در اثر ضربه و یا حادثه می تواند در کودکان واکنش سوگ ایجاد کند.
وی اشاره کرد: اپیدمی کرونا برای کودکان نیز مشکلات جدی را فراهم آورده که از مهم ترین آن می توان به بیماری، مرگ و یا از دست دادن سیستم های حمایتی مثل مدرسه رفتن، بازی و یا تعامل با دیگران اشاره نمود.
عربگل با اعلان اینکه فقدان و مرگ عزیزانی که در اثر کرونا از بین رفته اند می تواند موجبات استرس کودکان را فراهم آورد اشاره کرد: بطور مثال اگر کودکی در شرایط دیگری پدر و مادر و یا یکی از عزیزان خودرا از دست می داد، به احتمال زیاد از این فقدان کمترآزار می دید چونکه اطرافیان بیشتر در کنار او بودند و نقش حمایتی پررنگ تری را تجربه می کرد ولی در این بازه زمانی باتوجه به سفارش های بهداشتی مبنی برمحدودیت ارتباط و تماس فیزیکی کودکان و حتی بزرگسالان بیش از پیش در معرض خطر افسردگی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه فقدان های ناشی از کرونا برای کودکان بسیار گوناگون است، اظهار داشت: در شرایط کرونایی کودکان خیلی بیشتراز قبل احساس تنهایی می کنند برای اینکه شیوع ویروس کرونا فقط موجب مرگ و میر نمی گردد، بلکه موجب جلوگیری کودکان از رفتن به مدرسه شده و همین طور ارتباط آنان را با سایر کودکان، دوستان و معلم کمرنگ کرده است، بدین سبب کودکانی که عزیزی را از دست داده اند در شرایط سختی به سرمی برند.
وی به خانواده هایی که کودک خردسال دارند و در عین حال عزیزی را از دست داده ند، سفارش کرد: لازم است فردی آگاه در این شرایط از کودک مراقبت کند. این فرد باید مسئول مراقبت از کودک باشد و او را تنها نگذارد همین طور کودک نیز با این فرد بزرگسال ارتباط نزدیک و مناسبی داشته باشد.
ایجاد شرایطی که کودک بتواند احساسات خودرا آشکارا بیان کند دومین سفارش عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
عربگل اظهار داشت: ترس از گفتگو و عدم آگاهی کافی از چگونگی رفتار با کودکان مهم ترین عاملی است که در بیشتر موارد موجب می شود که با کودکان ارتباط مناسبی نداشته باشیم، مثلاً بزرگسالان حتی اجازه نمی دهند کودکان احساسات خودرا در فقدان ها آشکار کنند و به محض اینکه کودک گریه یا جزع می کند مدام به او یادآوری می کنند که گریه بد است یا دیگران با دیدن اشک های وی غمگین می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اشاره کرد: نباید بر احساسات بچه ها سرپوش بگذاریم و در صورتیکه بچه ناراحت است و می خواهد گریه کند مدام بگوییم گریه نکن. بزرگسالان ناخواسته حرف هایی به کودکان می زنند که این حرف ها بر روح و روان کودک تاثیر منفی دارد.
وی افزود: بزرگسالان راه های مختلفی برای ابراز احساسات دارند، آنها می توانند درباره ناراحتی ها و غم هایشان حرف بزنند و از این طریق احساسات خودرا تخلیه کنند ولی کودکان خصوصاً کودکانی که قدرت کلام ضعیف تری دارند نمی توانند درباره احساسشان گفت و گو کنند و این درحالی است که هر چه سن کودک پایین تر و از نظر شناختی ضعیف تر باشد بروز احساسات برای او دشوار تر خواهد بود.
عربگل خواندن مطالب، کتاب و یا انیمیشن هایی با موضوع سوگ و یا از دست دادن را چاره مناسبی برای کمک به کودکان دانست و توضیح داد: دریافت اطلاعات از این منابع به کودکمان کمک می نماید تا متوجه شود در این دنیا تنها نیست بلکه دیگران نیز با این مشکلات و موضوعات درگیر هستند و این شرایط را تجربه می کنند. این راهکار می تواند تسکینی برای کودکان باشد.
وی افزود: ممکنست کودک از دیدن بچه ای در آغوش پدر یا مادرش احساس حسادت کند، ما نمی توانیم بگوییم چرا احساس حسادت می کنی چونکه حسادت هم نوعی احساس است و باید طوری رفتار نماییم که او بداند که ما متوجه احساساتش هستیم.
فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوان در آخر اشاره کرد: در فقدان هایی که کودکان با آن مواجه می شوند با مشاهده علائمی و یا هر گونه صحبت درباره خودکشی و یا لطمه رساندن به بدن حتی با لفظ شوخی، طولانی شدن دوره سوگ (بیش از ۶ ماه) و در نوجوانان در صورت مصرف سیگار و یا الکل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

1399/02/22
17:33:13
5.0 / 5
1264
تگهای خبر: بیماری , پزشك , زندگی , شكلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است